H
avacılık sektörü sera gazı emisyonlarının en hızlı büyüyen
kaynaklarından biri olarak biliniyor. Uluslararası Enerji
Ajansı’na göre, havacılık sektörü karbon emisyonlarının
yaklaşık yüzde 2,5’inden sorumlu. Environmental Research
Letters dergisinde yayımlanan yakın zamanlı bir makale, sektörün
neden olduğu emisyonların küresel ısınmayı daha fazla artırmaması için
havacılık endüstrisinin ürettiği emisyonları her yıl azaltması gerektiğini
öne sürüyor. Diğer yandan günümüzün mimarları havacılık sektörünün
çevresel etkilerine giderek daha fazla odaklanıyor ve tasarladıkları yeni
nesil havalimanı ya da terminallerde sürdürülebilirliği, karbon ayak izini
ve yenilenebilir enerji kullanımını ön planda tutuyor.
İşte bunlardan bazıları...
Zürih Havalimanı, İsviçre
Danimarkalı mimarlık stüdyosu BIG ve ABD firması HOK, Zürih
Havalimanı’nda masif ahşaptan bir terminal ve kontrol kulesi
tasarladıklarını açıkladı. Yerel kaynaklı ahşaptan yapılmış V şeklinde
büyük sütunlar terminalin ana yapısını oluşturacak, ayrıca Alpler’e özgü
binaları yansıtan zemin ve tavanlarda da ahşap kullanılacak. Terminalin
2032’de açılması planlanıyor.
Delhi Noida Uluslararası Havalimanı, Hindistan
Mimarlık firmaları Nordic, Grimshaw, Haptic ve STUP; Delhi Noida
Uluslararası Havalimanı’nın (DNIA) yolcu terminali için hazırladıkları
projeyle uluslararası bir tasarım yarışmasını kazandılar. Ekip, yolcu
konforunu sürdürülebilirliğin ön planda olduğu zamansız bir tasarım
anlayışıyla sağlamayı amaçlıyor ve 2024 yılında hayata geçecek proje
ile LEED Gold standardına ulaşarak karbon net sıfır hedefiyle faaliyet
göstermeyi planlıyor.
BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Red Sea Uluslararası Havalimanı, Suudi Arabistan
Foster + Partners imzası taşıyan ve şu anda yapım aşamasında olan bu
havalimanının, LEED Platinum sürdürülebilirlik derecesi elde etmesi
ve yüzde 100 yenilenebilir enerji ile desteklenmesi hedefleniyor.
Havalimanının merkezi bir birim etrafında beş kumul benzeri bölmeden
oluşan tasarımının, talebin düşük olduğu dönemlerde tesisin bazı
bölümlerinin kapatılmasına imkân tanıyarak enerji kullanımını azaltacağı
söyleniyor. Bu çevre dostu havalimanının yapımının 2023’te tamamlanması
öngörülüyor.
Guadalajara Uluslararası Havalimanı - Meksika
Perfore ahşap tavanın sunduğu güneş panelleri, doğal ışık ve
havalandırma, Guadalajara Uluslararası Havalimanı’ndaki yeni terminalin
karbon ayak izini önemli ölçüde azaltmak için bir araya geliyor. Projenin
sahibi olan mimarlık firması CallisonRTKL, 2026 yılında hazır olacak
projedeki çoklu çevresel stratejilerin enerji kullanımını yüzde 60
oranında, projenin karbon ayak izini ise yüzde 90 oranında azaltacağını
söylüyor ve ekliyor: “Bu her yıl 27.300 ağaç dikmeye eşdeğer!”
Jewel Changi Havalimanı, Singapur
Yaklaşık 135.700 m² alanda yer alan Jewel Changi Havalimanı 2018 yılında
hayata geçmiş bir proje olsa da, bu listede yer almayı fazlasıyla hak ediyor.
Dünyanın kapalı bir alanda en yüksek şelalesini çevreleyen geniş bir sera,
Moshe Safdie’nin mimarlık firması tarafından tasarlanan Jewel Changi
Havalimanı’na çok büyük bir karbon tutucu bitki yaşamı getiriyor. Rain
Vortex adını taşıyan 40 metre yüksekliğindeki şelale, Singapur’un sık sık
yaşanan gök gürültülü fırtınalarından gelen yağmur suyunu yedi kata
akıtarak binanın içindeki havayı doğal olarak soğutmayı ve yakalanan
suyun yeniden kullanılmasını sağlıyor.
Kaynak: www.dezeen.com