E
ndüstriyel bir işlemle üretilen sentetik yakıtlar yalnızca yakmak
için atmosferden aldıkları karbonu geri verirler. Bu yüzden diğer
yakıtlara göre sürdürülebilir sayılırlar. Standart içten yanmalı
motorlarda kullanılabilen ve otomobil endüstrisinin karbondan
arındırılmasına yardımcı olacağı düşünülen bu yakıtın geleceği Formula
1’in ellerinde.
Formula 1, 2030 yılına kadar net sıfır karbon olma programının bir parçası
olarak 2026’da tanıtılacak sentetik bir sürdürülebilir yakıt geliştirdi. Bu
yakıt 2026 yılından itibaren yeni nesil hibrit motorlarda kullanılacak.
Söylenene göre 2014 yılından beri kullanılan süper verimli motorlara
kıyasla güç oranını da artıracak.
F1 yakın zamanda yaptığı açıklamada tamamen sürdürülebilir yakıtlara
dair olan amaçlarını yeniden vurgulayarak, bunun hedeflerinin bir parçası
olduğunu söyledi. Açıklamada aynı zamanda yakıtın yaşam döngüsünde
sıfır emisyon harcamasının da amaçları arasında olduğunun altı çizildi.
Her ne kadar birçok ülke elektrikli sistemlere geçse de hâlâ yollarda
milyonlarca içten yanmalı motor var. Bu yüzden de bu yakıtların karbon
emisyonlarını azaltmak için dünya çapında kullanılır olması herkesin
umudu.
BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Birçok Batılı ülke, 2030 ile 2040 yılları arasında bir noktada yeni içten
yanmalı motorlu arabaların satışını yasaklayacak. Elektrikli araçlarınsa
2040 yılına kadar yollardakilerin üçte birinden daha azını oluşturması
bekleniyor. 2020’de elektrikli veya hibrit araçlar dünyadaki otomobillerin
yalnızca yüzde 1’ini oluşturuyordu.
Bu arada F1, net sıfır hedefine doğru ilerlemek için bir dizi başka adım
attığını da söylüyor, işte onlardan bazıları:
- Yükü azaltmak için uzaktan yayın operasyonları tanıtıldı.
- Daha verimli uçakların kullanılabilmesi için yeniden tasarlanan yük
konteynerleri kullanılacak.
- Ofislerde yüzde 100 yenilenebilir enerjiye geçiş sağlandı.
- 2021 Britanya Grand Prix’sinde ilk karbon nötr yayın prodüksiyonunu
gerçekleştirdi.
Kaynak: BBC sport