Y
apay zekânın (artificical intelligence, AI) sorulara cevap
vermekten öte “üretici” bir yanı olduğu hızlıca keşfedildi.
Şimdiyse farklı sektörler onu nasıl yönlendirebileceği üzerine
kafa yoruyor. Söz konusu üretim ve yaratıcılık olunca moda
endüstrisinin AI’den faydalanmak için ilk sırada olduğunu görmek
şaşırtıcı olmayacaktır. Tanınmış danışmanlık şirketi McKinsey mart ayında
moda ve AI üzerine bir rapor yayımladı. Buna göre birkaç yıl içinde yapay
zekânın hazır giyim, moda ve lüks sektörleri işletme kârına katkısı yaklaşık
275 milyar doları bulacak. Yapay zekâ kendine sektörde geniş bir yer
ayırırken tasarımlar da sektörün dönüşmesini sağlayacak gibi görünüyor.
Bu hem yenilikçilik hem de sürdürülebilirlik alanında görülmesi beklenen
bir dönüşüm.
McKinsey’nin analizine göre bu gelişmeye üç ila beş yıl içerisinde tanık
olmaya başlayacağız. Bununla birlikte yapay zekâ tanımını biraz daha
genişletmekte fayda var. Zira geçen sayıda tanıştığımız ChatGPT’nin
yanı sıra her gün başka alanlara hizmet eden AI tabanlı yeni programlar
piyasaya sunuluyor. Her türlü yapılandırılmamış videodan yepyeni
kurgulanmış video oluşturmaktan, yazılı senaryoların üç boyutlu hazır
tasarımlarına kadar aklınıza gelebilecek ve hatta gelmeyebilecek tüm
yenilikleri düşünebilirsiniz.
Peki AI moda sektöründe neler yapabilir? McKinsey’e göre inovasyon
ve geliştirme için en önemli şeylerden biri olan pazar araştırmasına
kolaylıkla dahil olabilir. Örneğin sosyal medyadaki videolardan hızlı bir
şekilde duygu analizi yapabilir, birden fazla tüketici verisi kaynağından
gelen eğilimleri çözüme yönelik modellemelere dahil edebilir. Ve tabii
ki tasarıma faydası oldukça etkili: Eskizler, renk paletleri, kumaşlar ve
desenler gibi bilgileri alarak yeni bir stil oluşturabilir… Pahalı numuneler
yerine kişiye özel, tamamen müşterinin yüz hatlarını temel alabileceği
yeni tasarımlara imza atabilir. Hatta güzellik ürünlerinde kullanılacak
formasyonların belirlenmesinde yardımcı olarak laboratuvar test
maliyetlerini (ve hayvan deneylerini) ortadan kaldırabilir. Bunlar şirketin
bir nefeste saydığı örneklerden yalnızca bir kısmı.
BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Ancak her yenilikte olduğu gibi dünyamıza bomba gibi düşen bu
yeni oyuncak ile neler yapılabileceğini derinlemesine araştırmadan
yatırım yapmak uzmanlarca hâlâ tehlikeli görünüyor. Şimdilik, örneğin
kişiselleştirme gibi etkisi kanıtlanmış pazarlama taktiklerini AI ile
desteklemek gibi “güvenli” yollardan gitmek ve bu sırada -eğer varsaAI’nin sınırlarını keşfetmek hem piyasaya hem de marka güvenirliğine
dayalı sağlam bir seçim olur. Bununla birlikte elimizde başka yapay
zekâlar üretebilen ve bunu bizim istediğimiz gibi yapabilen bir yapay zekâ
olduğunu düşünürsek özellikle talep karşılaması beklenen üretim gibi
konularda yakın zamanda sınırların aşılacağına da kesin gözüyle bakılıyor.