B
ugün her ne kadar kendi markalarını piyasaya süren ünlü
isimlerin arttığını konuşsak da bu akımın ilk adımlarını
1900’lü yıllara kadar uzandığını hatırlamakta fayda var. Aslında
biraz düşününce o yıllara dair herkesin aklına gelebilecek iki
isimden bahsediyoruz: Cary Grant ve Elizabeth Taylor. İki ünlü yıldızın
da ilk ürünleri parfüm üzerineydi. Üstelik söylenene göre başlarda epey
de başarılılardı. Ancak o dönemin belki de tek sorunu tek ürün gamı
üzerinden çalışma yapılmasıydı. Yıllar geçtikçe ünlüler kendi giyim
markalarının yanında başka alanlara da yöneldiler. 21. yüzyıla geldiğimizde
artık ünlü isimlerin bir markaya sahip olması büyüyen bir trend haline
gelmişti. Bugün, yiyecek ve içecekten ev eşyalarına ve teknolojiye kadar
hemen hemen her ürün kategorisinde örneğin, Fenty Beauty (Rihanna),
The Honest Company ( Jessica Alba) ve Aviation Gin (Ryan Reynolds) gibi
21. yüzyılın en başarılı ünlü markaları arasında sayılanlar var. Peki ünlü
markaları başarısını neye borçlu?
Aslında bu trendin arkasında birkaç faktör var. İlk olarak, hiç kuşkusuz
ünlü isimler kendilerini ve kişisel tarzlarını tanıyan vefalı bir hayran
kitlesine sahipler. Üstelik sosyal medya çağında hayranları artık onların
hayatının detaylarına daha fazla hakim olduğunu hissediyor. Bu hakimiyet
ünlülerin ürünlerinin hayranlarıyla daha hızlı ve etkili iletişim kurmasına
ve güncel hayatta kullanımlarının görünürlüğünün de artmasına neden
oluyor.
Diğer taraftan baktığımızda halihazırda ünlü olan kişiler zaten birer marka
ve yarattıkları markaya da kendi değerlerini katarak onun güçlenmesine
yardımcı oluyorlar. Ancak elbette markaya imza atan her tanınmış simanın
ürünü başarı gösteremiyor. Örneğin 2000’li yılların başında yenilebilir
kozmetik ürünlerle piyasaya hızlı giriş yapan Jessica Simpson’ın markası
Dessert Beauty ve 2008 yılında kurduğu vegan ayakkabı markasıyla o
dönem konuşulan Natalie Portman düşük satış rakamları yüzünden
piyasaya tutunamayanlar arasındaydı. Peki ya en başarılısı? Hiç
kuşkusuz 2021 yılında Fenty Beauty markasıyla servetini 1.7 milyar dolara
yükselterek müzik dünyasının en zengin kadını unvanını alan Rihanna. Ve
onun kadar olmasa da markasına yatırım yapan ve onu istikrarla büyüterek
yoluna devam etmesini sağlayan ünlülere ve markalarına bir göz atalım.
Ekranın sevilen isimlerinden Selena Gomez 2019 yılında kurduğu Rare
Beauty markasıyla yüksek kaliteli kozmetik ürünleri arasındaki masada
yerini aldı. Gerçekçi olmayan mükemmellik standartlarını yıkmak,
sloganıyla yola çıkan Rare Beauty marka değerini 60 milyon dolara
çıkarırken kurucusu Gomez’i de 400 milyon ile Instagram’ın en çok takip
edilen kadını yaptı.
BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
2018’de 124 milyon dolar ile Forbes’un ünlü 100 listesi tarihindeki en
yüksek rakama ulaşan aktör Dwayne Johnson olmuştu. Ancak henüz o
zaman bile bugün 17 uluslararası içki ödülüne layık görülen markası
Teremana Tequila henüz ortada yoktu. Bu başarı Dwayne’in tekila
markasını dünya üzerindeki markalarda ilk ona soktu. Markanın bugünkü
değeri yaklaşık 3.5 milyar dolar.
Güzellik sektöründe sekiz yılını geride bırakan Drew Barrymore’un Flower
Beauty markası ilk onda yer alıyor. Serisinden 50 milyon dolar gelir elde
eden Barrymore Instagram’da 548.000 takipçiye sahip. Barrymore, Flower
Beauty’nin arkasındaki ilhamın, uygun fiyata kaliteli ürünler yaratma
arzusundan kaynaklandığını söylüyor. Rakamlar, Flower Beauty’nin net
değerinin 125 milyon dolar olduğuna işaret ediyor.
Güzellik sektöründe sadece iki yılını geçiren Lady Gaga’nın Haus
Laboratories’i 140 milyon dolar gelir elde ederek ismini yukarılara taşıdı.
Haus Laboratories ürünlerini vegan ve zulümsüz olarak tanıtıyor.
46 yaşındaki Ryan Reynolds’ın 2006 yılında kurduğu markası Aviation
Gin’i 2020’de sattığında değeri 335 milyon dolardı. Öngörüler ise hâlâ
Reynolds’un yüzde 20’sine sahip olduğu markanın önümüzdeki on yıl
içinde 600 milyon doları göreceği yönünde.
Mark Wahlberg’ün fitness markası, Emma Watson’ın mantar temelli
kahve markası, Jessica Alba’nın organik bebek ürünleri markası ve daha
birçokları… Konuşulan rakamlar elbette ünlülerin tanınmışlıklarıyla
doğrudan orantılı ancak ürünün kalitesi, reklamın doğru stratejide
yapılmasından tüketici yorumlarına kadar her şey bu markaların
başarısının altında yatan sebepler.