S
adece son on yılda, klasik bir Chanel çantanın fiyatı yüzde 100
artarak yalnızca moda hayranları için değil, yatırımcılar için de
daha çok aranan bir ürün haline geldi. Hatta doğruyu söylemek
gerekirse çantanın fiyatı borsayı da altını da geride bıraktı ve
üstelik yavaşlayacak gibi de durmuyor. Ancak sadece Chanel değil, diğer
tasarım çantaların, mücevherlerin ve saatlerin de fiyatı durmadan artıyor.
Bunu fark eden yatırımcılar gözlerini çantalara dikti bile, peki lüks
çantalara yatırım yapmak akıllıca bir seçim mi?
Profesyonel yatırımcı, finans piyasaları uzmanı, tüccar ve yatırımcılara
yönelik bir online öğrenme platformunun kurucusu olan Thomas
Kralow SCMP internet sitesine verdiği röportajda, “Çoğu durumda cevap
hayırdır,” diyor. “Bir eşya kullanıldığı anda değeri anında düşmeye başlar.
El değmeden saklansa bile, bir çantanın fiyatı moda trendlerindeki,
tüketici tercihlerindeki ve ekonominin durumundaki değişikliklerden
etkilenebilir.”
Kralow şöyle devam ediyor: “Ayrıca, lüks çanta piyasası son derece
spekülatif ve dalgalanmalara açık, bu nedenle eski bir marka tarafından
üretilen ve çok arzu edilen bir ürününüz yoksa, zaman içinde değerini
koruyup korumayacağını tahmin etmek imkânsız.”
Ancak bu durum son yıllarda yavaş yavaş değişiyor gibi görünüyor. Kralow,
“Eski markaların fiyatlarını önemli ölçüde artırmasıyla durum değişti.
Daha yüksek fiyat etiketleri tipik olarak daha az satılması anlamına geliyor
ve zamanla bu kıtlık yeniden satış fiyatlarını yükseltiyor” diye ekliyor.
Geçtiğimiz on yıl içinde borsa yüzde 10 üzerinde arttı ancak bir Chanel
çanta, 24 ayar altın tokasını daha ucuz malzemelerle değiştirdikten
sonra bile yüzde 100’e varan oranda değer kazanmaya devam etti. 2005
yılında markanın klasik çantalarından birinin fiyatı 1.650 ABD doları
iken bugünlerde değeri 10.000 ABD dolarının üzerinde. Kralow yatırım
yapmayın dese de kısa süre önce gerçekleşen bir eylemi de örnek
gösteriyor. Christina Ricci boşanmasını finanse etmek için kısa bir süre
önce Chanel çanta koleksiyonunu sattı ve onları gerçek birer yatırım
nesnesi olarak kullanmış oldu. Bununla birlikte talep gören marka
yalnızca Chanel değil elbette. Bir Hermès Birkin’i 2000 yılında 4 bin dolara
alabilirken şimdilerde bu rakam 11 bin dolar civarında. Sonuç olarak lüks
markalar harika yatırımlar olabilir diyen Kralow ekliyor, “bu gerçekten
markaya ve ürününe bağlı.”
Hangi markalara veya çantalara yatırım yapacağınızdan emin değil
misiniz? İşte Kralow’un önerileri:
BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
1. Zamansız bir dikiş seçin. Örneğin, Dior Saddle Bag her 20 yılda bir
moda olurken, klasik Chanel Flap Bag’in modası asla geçmez. Eğer modaya
uygun bir ürüne yatırım yaparsanız, büyük ihtimalle onu yıllarca, hatta on
yıllarca satamazsınız.
2. Diğer taraftan, tüm zamanların en pahalı çantalarından biri olan ve açık
artırmada 440.000 ABD dolarının üzerinde bir fiyata satılan Himalaya
Birkin ya da Ombré Birkin gibi benzersiz ve sınırlı sayıda üretilen lüks
parçalar değer kazanmaya devam edebilir. Yine de bu çantaların fiyatları
size pahalıya mal olacaktır.
3. Nötr tasarım ve renkleri tercih edin, çünkü bunlar her zaman talep
görür. Belirli bir renk veya desenin modasının geçmesi ve yatırımınızı
daha sonraki bir aşamada satmanızı zorlaştırması riski olmadığı için bu
daha güvenli bir bahistir.
4. Yeniden satarken ürününüzün meşruiyetini kanıtlamanıza yardımcı
olabilecek orijinallik sertifikasını ve orijinal ambalajını sakladığınızdan
emin olun. Bunları güvenli bir şekilde saklayın.
5. Mücevher ve saat gibi diğer lüks aksesuarlara da yatırım yapmayı
düşünebilirsiniz zira Rolex ve Patek Philippe gibi markaların değeri
sürekli arttığı da bilinen bir gerçektir.