G
ünümüzde iş arama ve işe alım süreçleri, teknolojinin hızlı
evrimiyle birlikte radikal bir değişimle karşı karşıya. Bu
değişimde öne çıkan en etkili faktörlerden biri ise yapay zekâ.
Artık iş arayanlar daha fazla iş başvurusu yapma eğiliminde
ve bunun arkasındaki güç, gelişmiş yapay zekâ algoritmalarında yatıyor.
Geleneksel başvuru süreçlerindeki zaman alan ve genellikle karmaşık
adımları ortadan kaldıran yapay zekâ, iş arayanlara daha kolay ve hızlı
bir başvuru deneyimi sunuyor. Adaylar yeteneklerini ve deneyimlerini
vurgulayan, daha etkili olduğunu düşündükleri başvurular yapabiliyor
çünkü yapay zekâ CV’leri analiz ederek önemli kriterleri belirleyip
işverenlere sunma konusunda yardımcı oluyor. Bununla birlikte bu
teknolojik dönüşüm sadece iş arama sürecini etkilemekle kalmıyor,
aynı zamanda iş arayanların davranışlarını da değiştiriyor. Yapay
zekânın kişiselleştirilmiş önerileri, adayları daha geniş bir iş yelpazesini
keşfetmeye teşvik ediyor ve bu da daha fazla iş başvurusu yapma eğilimini
artırıyor.
BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Forbes’ın haberine göre; iş ilanlarındaki alanları otomatik olarak dolduran
AI tarayıcılar ile işin becerilerine ve niteliklerine uygun özgeçmiş ve
önyazılar oluşturmayı kolaylaştıran ChatGPT gibi üretken yapay zekâ
programları halihazırda iş başvurularının sayısını artırmış durumda.
LinkedIn’in son verilerine göre, ABD ve Birleşik Krallık’taki çalışanlar
bir yıl öncesine kıyasla yaklaşık %15 daha fazla pozisyona başvuruyor.
LinkedIn’in baş ekonomisti Karin Kimbrough, yapay zekânın insanların
daha fazla ilana başvuruda bulunmasına yardımcı olduğunu belirtiyor:
“İş arayanlar geçmiş yıllara göre daha aktif ve girişken. Şu anda yapay
zekâ etrafında büyük bir enerji var. İş arayan bir kişi kişiselleştirilmiş
önerilerle vermek istediği mesajı oluşturmasına yardımcı olan bu araçlara
sahipse, başvuru konusunda kendine daha fazla güveniyor.”
Peki iş verenler açısından durum nasıl? Yapay zekâ destekli iş başvuru
süreçleri, adayların niteliklerini doğru bir şekilde değerlendirmek ve
işverenlerle en uygun adayları eşleştirmek adına daha fazla veri sağlamak
açısından önemli bir araç olabilir mi?
İşe alım firması Giledan 360’ın kurucusu ve CEO’su Michelle Volberg, iş
arayanların sadece daha fazla işe başvurmakla kalmadığını, normalde
başvurmayacakları işlere de başvurduklarının altını çiziyor. Kısmen
yapay zekâ nedeniyle başvurulardaki artış işe alım uzmanlarını zorluyor
ve şirketleri bir özgeçmiş selini taramak zorunda bırakıyor. İnsan
kaynakları sektörü analisti Josh Bersin, yakın zamanda bir editör için iş
ilanı verdiğini ve ilk bir saat içinde 300 yanıt aldığını, bunların %90’ının
ChatGPT tarafından yazılmış gibi göründüğünü söylüyor: “İşe alım
uzmanlarının iş yükü arttı çünkü başvuru yapmak artık daha kolay.” Diğer
taraftan bu başvuru seli arasında gözden kaçma ihtimali göz önünde
bulundurulduğunda, yapay zekânın iş arayanların işini zorlaştırıyor
olması da muhtemel.
Yapay zekâ tarafından desteklenen iş başvuru süreçlerinin iş arayanların
daha geniş bir yelpazeye ulaşmalarını kolaylaştırdığı bir gerçek. Ancak,
bu artışın yanı sıra iş başvurularının nitelikli ve uygun adaylarla
eşleştirilmesi de önemli. Gelecekte bu teknolojinin etkin ve adil bir şekilde
kullanılması, iş dünyasındaki başvuru süreçlerinin yönetiminde kritik bir
rol oynayacak gibi gözüküyor.