Ocak 2024

Yapay zekâ iş başvurularının sayısını artırıyor

Aralık

“İŞ ARAYANLAR GEÇMİŞ YILLARA GÖRE DAHA AKTİF VE GİRİŞKEN”

G

ünümüzde iş arama ve işe alım süreçleri, teknolojinin hızlı evrimiyle birlikte radikal bir değişimle karşı karşıya. Bu değişimde öne çıkan en etkili faktörlerden biri ise yapay zekâ. Artık iş arayanlar daha fazla iş başvurusu yapma eğiliminde ve bunun arkasındaki güç, gelişmiş yapay zekâ algoritmalarında yatıyor. Geleneksel başvuru süreçlerindeki zaman alan ve genellikle karmaşık adımları ortadan kaldıran yapay zekâ, iş arayanlara daha kolay ve hızlı bir başvuru deneyimi sunuyor. Adaylar yeteneklerini ve deneyimlerini vurgulayan, daha etkili olduğunu düşündükleri başvurular yapabiliyor çünkü yapay zekâ CV’leri analiz ederek önemli kriterleri belirleyip işverenlere sunma konusunda yardımcı oluyor. Bununla birlikte bu teknolojik dönüşüm sadece iş arama sürecini etkilemekle kalmıyor, aynı zamanda iş arayanların davranışlarını da değiştiriyor. Yapay zekânın kişiselleştirilmiş önerileri, adayları daha geniş bir iş yelpazesini keşfetmeye teşvik ediyor ve bu da daha fazla iş başvurusu yapma eğilimini artırıyor.



Aralık

Forbes’ın haberine göre; iş ilanlarındaki alanları otomatik olarak dolduran AI tarayıcılar ile işin becerilerine ve niteliklerine uygun özgeçmiş ve önyazılar oluşturmayı kolaylaştıran ChatGPT gibi üretken yapay zekâ programları halihazırda iş başvurularının sayısını artırmış durumda. LinkedIn’in son verilerine göre, ABD ve Birleşik Krallık’taki çalışanlar bir yıl öncesine kıyasla yaklaşık %15 daha fazla pozisyona başvuruyor. LinkedIn’in baş ekonomisti Karin Kimbrough, yapay zekânın insanların daha fazla ilana başvuruda bulunmasına yardımcı olduğunu belirtiyor: “İş arayanlar geçmiş yıllara göre daha aktif ve girişken. Şu anda yapay zekâ etrafında büyük bir enerji var. İş arayan bir kişi kişiselleştirilmiş önerilerle vermek istediği mesajı oluşturmasına yardımcı olan bu araçlara sahipse, başvuru konusunda kendine daha fazla güveniyor.”

Peki iş verenler açısından durum nasıl? Yapay zekâ destekli iş başvuru süreçleri, adayların niteliklerini doğru bir şekilde değerlendirmek ve işverenlerle en uygun adayları eşleştirmek adına daha fazla veri sağlamak açısından önemli bir araç olabilir mi?

İşe alım firması Giledan 360’ın kurucusu ve CEO’su Michelle Volberg, iş arayanların sadece daha fazla işe başvurmakla kalmadığını, normalde başvurmayacakları işlere de başvurduklarının altını çiziyor. Kısmen yapay zekâ nedeniyle başvurulardaki artış işe alım uzmanlarını zorluyor ve şirketleri bir özgeçmiş selini taramak zorunda bırakıyor. İnsan kaynakları sektörü analisti Josh Bersin, yakın zamanda bir editör için iş ilanı verdiğini ve ilk bir saat içinde 300 yanıt aldığını, bunların %90’ının ChatGPT tarafından yazılmış gibi göründüğünü söylüyor: “İşe alım uzmanlarının iş yükü arttı çünkü başvuru yapmak artık daha kolay.” Diğer taraftan bu başvuru seli arasında gözden kaçma ihtimali göz önünde bulundurulduğunda, yapay zekânın iş arayanların işini zorlaştırıyor olması da muhtemel.

Yapay zekâ tarafından desteklenen iş başvuru süreçlerinin iş arayanların daha geniş bir yelpazeye ulaşmalarını kolaylaştırdığı bir gerçek. Ancak, bu artışın yanı sıra iş başvurularının nitelikli ve uygun adaylarla eşleştirilmesi de önemli. Gelecekte bu teknolojinin etkin ve adil bir şekilde kullanılması, iş dünyasındaki başvuru süreçlerinin yönetiminde kritik bir rol oynayacak gibi gözüküyor.