Haziran 2020

Podcast ile tanışmadınız mı? Dinlemeye başlamak için geç kalmayın!

Podcastp

HAYATIMIZA GİREN EN YENİ DİJİTAL YAYIN ARACI PODCAST BEKLENENİN ÜZERİNDE BÜYÜYOR. 1 YILDA YÜZDE 50 ARTAN PODCAST YAYINLARI YER VE ZAMAN BAĞIMSIZ TAKİP EDİLEBİLDİĞİ İÇİN TERCİH EDİLİYOR.

S

iosyal medya hayatımıza girdiği ilk günlerde hiç şüphesiz Facebook ve Twitter bu alanın en önemli oyuncularıydı. Takiplerin, paylaşımların yoğunlaşması insanların yeni şeyler ya da başkaları hakkında bir şeyler öğrenme eğilimi bu iki platformu öne çıkardı. Bir süre sonra özellikle Instagram’ın hayatımıza girmesiyle yazmak, yerini görsel paylaşımlara bıraktı. Bu da yetmedi, Youtube ile video üretimine başladık. İnsanın dijital alanda sosyalleşme eğilimi sürekli evrilmeye, yeni mecraları keşfetme yolculuğuna dönüştü. Gençlerin gözdesi Tik Tok ile video paylaşımı bambaşka bir boyuta ulaştı. Gittikçe karmaşıklaşan bu dünyada yeni bir kavram bağırmadan, çağırmadan sessiz ve derinden hızla büyümeye başladı. İşte o yeni kavramın adı podcast.

Podcast için aslında en eski yayıncılık platformlarından biri olan radyonun, teknolojinin verdiği imkanlarla günümüze uyarlanmış şekli diyebiliriz. Aradaki fark, podcast yayınlarının canlı olmaması onun yerine; dinlemek istediğimiz başlığı seçebilme, bölümler arasında geçiş yapabilme ve paylaşabilme özelliklerinin olması. Podcast, diital medyanın diğer alanlarına göre yeni olduğu için Türkiye’de konuyla ilgili yayınlanmış bir istatistik bulunmuyor. Ancak dünyadaki rakamlar bu alanın ne kadar hızlı geliştiğini ortaya koyuyor. Nielsen ve Edison şirketlerinin gerçekleştirdikleri araştırmaya göre dünyada yaklaşık 850 bin aktif podcast kanalı bulunuyor. Bu kanallar bugüne kadar 30 milyon podcast bölümü yayınladılar. 2018 yılında ise toplam podcast kanalı sayısı 550 bin iken, bölüm sayısı 18 milyon civarındaydı.

Bir podcast yayını dinlemeniz için bu yayınları bünyesinde barındıran platformlara üye olmanız gerekiyor. Apple Podcast, Spotify ve Soundcloud bu alanda en bilinen platformlar. Bugün podcast dünyasında bu platformlar üzerinden 100 ayrı dilde yayın yapılıyor. Aynı araştırmaya göre podcast abonelerinin yüzde 49’u yayınları evde, yüzde 22’si otomobil kullanırken, yüzde 11’i işte, yüzde 4’ü toplu taşıma kullanırken, yüzde 4’ü ise spor yaparken dinliyor. Podcast’i diğer dijital platformlardan ayıran en önemli özellik de günlük rutinimizin hemen hemen her bölümünde kullanılabiliyor olması.

Podcast’in bu özelliği yayıncıların da ilgisini çekiyor. Yapılan araştırmalar Podcast kullanıcıları arasında en fazla kültür-sanat içeriğinin ilgi gördüğünü gösteriyor. Kültür sanatın ardından; ekonomi, eğlence, haber ve sağlık alanındaki içerikler podcast kullanıcılarının en fazla ilgisini çeken alanları oluşturuyor.


Podcast

Türkiye’de de podcast’in gelişimi dünyaya paralel hızla sürüyor. İçerik üreticilerinin yanı sıra Türkiye’nin önde gelen markaları da podcast alanına girmeye başladılar.

Örneğin, Türkiye’nin dijital bankası Yapı Kredi, farklı sektör ve alanlarda dünyadaki son gelişmeler, yeni teknolojiler ve inovasyon hamleleri hakkında sesli içeriklere yer verdiği podcast kanalı “Geleceği Konuşalım”ı hayata geçirdi. “Geleceği Konuşalım”, Türkiye’de bir banka tarafından hayata geçirilen ilk podcast kanalı olma özelliğini taşıyor.

Yapı Kredi, sanılan aksine bankacılık ya da finans konularında içerik sunmuyor. Takipçilerine; Fortune ve Forbes gibi uluslararası yayınların geleceğe yönelik ürettikleri içerikleri anlatıyor. Bankanın Spotify ve Apple podcast platformlarındaki “Geleceği Konuşalım” kanalı, kuantum veya biyoçip gibi geleceğin teknolojilerinden 5G’ye kadar dünyanın nereye gitmekte olduğuna dair bir ön izleme sunuyor. Yapı Kredi Bankası Türkiye’de podcast alanında kaliteli içeriklerin takipçilerine ulaştırması için yeni bir alan açarak öncü oldu.

“Geleceği Konuşalım” podcast kanalına https://podcasts.apple.com/us/podcast/id1470228927 ve https://open.spotify.com/show/0GO3db45YUqhhcJx2jRu7N linklerinden ulaşılabiliyor.

BUNLARDA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR